Om Istad Kraft

Visste du at Istad Kraft har produsert og levert strøm i over 100 år? Vi er stolte av at vi alltid prøver å finne løsningene som er best for deg som kunde, og for miljøet rundt oss.

Strøm er strøm, kan man kanskje si. Det er jo ikke sånn at lampa lyser sterkere om du har strøm fra Istad Kraft eller fra en annen leverandør. -Men når du velger oss, skal vi gjøre vårt ytterste for at du merker forskjell likevel. Hos oss får du god hjelp av dedikerte, serviceinnstilte folk. Du får strømrelaterte produkter som kan betales ned via strømregning. Du får en rekke tilbud og kundefordeler. Og et selskap som virkelig vil bidra i lokalsamfunnet som vi er en del av.

Kraft siden 1918

Kraft siden 1918

Istad Kraft er et heleid datterselskap av Istad AS. Vi har ansvar for konsernets strømproduksjon og salg av kraft. VI drifter også Istad-konsernets kundesenter.

Våre rådgivere har god kunnskap om markedet og er alltid tilgjengelige for gode råd og veiledning.

Gjennom Istad Fordel tilbyr vi fordeler i form av gode og unike tilbud til arrangementer innenfor blant annet kultur og idrett. Alle våre strømkunder er automatisk med i fordelsprogrammet og vil motta gode tilbud fra oss.

Kundefordeler

Tar vare på miljøet

Vår visjon er å være en bærekraftig lønnsom drivkraft. Vi skal levere kraft med evighetens perspektiv, og vil være med på å sikre fremtidige generasjoners tilgang på kraft.

Vi skal alltid levere ren strøm til noen av de laveste prisene i landet. Istad Kraft investerer ikke i vindkraft på land og har heller ingen ambisjoner om dette. Istad Kraft har fem vannkraftverk som eies og driftes 100 %, og andelsproduksjon i tre vannkraftverk. All egenprodusert strøm kommer fra vannkraft.

DJI 20250712105617 0047 D

Slik startet det

Allerede før århundreskiftet arbeidet fremsynte menn i Molde med tanken om å skaffe elektrisk kraft for byen. Etter vedtak i Molde bystyre i 1909 ble Moldeelva utbygget, og i nabokummunen, Bolsøy, begynte man arbeidet for et kommunalt elektrisitetsverk i 1913. Vedtaket om å starte Istad Kraftselskap ble gjort i Bolsøy Herredstyre den 30. januar 1918 og i Molde bystyre den 5. februar samme år.

Navnet Istad Kraft

Skriver seg fra vår første kraftstasjon på Istad, ca. 30 km øst for Molde sentrum. 15. november 1919 begynte leveringen av elektrisk kraft fra Istad med et aggregat som hadde en installert effekt på 750kW. Etter dagens forhold ville dette ha dekket ca. 200 husstander.

I dag omsetter vi årlig ca. 900 GWh elektrisk kraft. Ca 216 GWh produserer vi selv fra kraftverkene på Istad. Angvik, Meisal og Driva i et normalt nedbørsår. 

Historie

Ekstra kraft til gode krefter

Gjennom Istadfondet deler vi ut midler til lag og organisasjoner som bidrar til et aktivt idretts og kulturtilbud for barn og unge i Aukra, Hustadvika, Gjemnes og Molde. Hvert år får en rekke lag og foreninger støtte fra Istadfondet for sin innsats ved å bidra positivt til vårt lokalmiljø.

DJI 20250622131444 0008 D

Ofte stilte spørsmål

Hvor ofte kommer faktura?

Våre kunder får faktura en gang per måned.

Hvordan kan jeg bestille Norgespris?

Norgespris kan bestilles på "Min side" hos Elhub fra slutten av september. Kunder som ikke får til å bestille digitalt kan kontakte nettselskapet sitt for å få hjelp til å bestille.

Hvordan bestemmes kraftprisen

Norge er med i det nordiske kraftmarkedet, hvor vi utveksler strøm med andre land. Istad Kraft, og alle andre norske strømselskaper, kjøper strømmen sin her. Prisene bestemmes av tilbud og etterspørsel, og styres av Nord Pool, en felles strømbørs for hele Norden.

Prisen regnes ut ifra etterspurt mengde strøm på timebasis. Det er for eksempel lite etterspørsel etter strøm om natten da de fleste sover, noe som gjør at strømprisen da ofte er lavere enn på ettermiddagen. -Men selv her kan det variere, og dermed kan det bli store forskjeller fra døgn til døgn.

I de fleste norske husstander er over 70 % av strømforbruket vårt oppvarming og vann. I perioder med kaldt vær og lite nedbør, er behovet for strøm ekstra stort. Når etterspørselen øker, øker også prisen. Merk at strømselskapets påslag er uavhengig av strømprisen. Strømselskapet tjener altså ikke mer penger på at du bruker strøm når det er dyrest.

Beløpet på strømfakturaen vil være en snittpris for ditt forbruk, ganget med mengden som er brukt. Passer du på å bruke strøm når det er rimeligst vi du kunne oppleve å få en billigere spotpris en det naboen har.

Hva er fastpris

En fastpris er en avtale/kontrakt om en fast pris på kraft over en periode, for eksempel ett, to eller tre år.

I perioden hvor avtalen gjelder kan du bli belastet med et bruddgebyr om du ønsker å skifte produkt eller leverandør. På den annen side er leverandøren forpliktet til å levere strøm for den avtalte prisen, uansett hva som skjer med kraftprisen i markedet. Dette gir deg som kunde en "forsikring" mot høye strømpriser og bør vurderes av husholdninger som har en stram økonomi og trenger forutsigbare regninger.

Hvordan kan jeg ettergå fakturaen min

Hvis du vil sjekke at fakturaen din stemmer, kan du logge inn på "Min side". Min side finner du under kundeservice oppe i høyre hjørnet.  

Når du har logget inn på "Min side" kan du gå til Måler og deretter Velg forbruk.

Nå kan du velge fra-til dato, og Hent data. Husk å hake av for Vis pris.

Ved å eksportere listen som kommer opp til Excel kan du få oversikt over forbruk og pris for hver eneste time i perioden.

I fakturaen din er prisen avrundet etter gjeldende regler, og du vil derfor kunne oppleve at det finnes små differanser.

Hvorfor må jeg både betale til Istad Kraft og for nettleie?

Alle som bruker strøm må betale to deler: én del for selve strømmen (til oss i Istad Kraft) og én del for nettleie, som går til det nettselskapet som eier strømnettet der du bor. 
Nettleien dekker blant annet drift og vedlikehold av strømnettet, og dette er noe alle strømkunder i Norge må betale – uansett hvilket strømselskap man velger.

Hva er spotpris?

Timeprisen på strøm kan variere mye fra dag til dag.

Norge er med i det nordiske kraftmarkedet, hvor vi utveksler strøm med andre land. Prisene bestemmes av tilbud og etterspørsel, og styres av Nord Pool, en felles strømbørs for hele Norden.

Hver dag kl. 13 legger Nord Pool AS ut strømprisene for det neste døgnet. Strømmen prises per time, og kan variere mye i løpet av et døgn.

Prisen regnes ut ifra etterspurt mengde strøm på timebasis. Det er for eksempel lite etterspørsel etter strøm om natten da de fleste sover, noe som gjør at strømprisen da ofte er lavere enn på ettermiddagen. -Men selv her kan det variere, og dermed kan det bli store forskjeller fra døgn til døgn.

Hvis du velger spotprisavtale, vil prisen du betaler følge prisen fra strømbørsen, i tillegg til et påslag til strømleverandør og avgifter til det offentlige. For hver 100 kroner strømkundene betaler, går i gjennomsnitt 60 kroner til offentlige avgifter. For de aller fleste vil spotprisavtale lønne seg på sikt.

Hvordan oppretter jeg eFaktura og AvtaleGiro?

Dette er avtaler du inngår direkte med banken din, og gjør det mye enklere å betale strømregningen. Har du nettbank, kan du enkelt aktivere både eFaktura og AvtaleGiro der. For å motta eFaktura fra oss, logger du inn i nettbanken din og godkjenner at du ønsker å få eFaktura fra alle som tilbyr det. Dette kalles litt forskjellig avhengig av hvilken bank du bruker – for eksempel "Ja takk til alle", "Alltid eFaktura", eller "eFaktura fra alle"

Når dette er aktivert, får du varsel når en ny faktura er klar, og du godkjenner den enkelt i nettbanken før forfallsdato.

Hvor kommer strømmen min fra?

Strømmen som produseres i Norge består i all hovedsak av vannkraft. Selv om kraften vi bruker vil reise kortest mulig, kan man ikke fastslå opphavet til akkurat den strømmen du bruker. Dette er fordi det er fri flyt av strøm i det nordiske nettet. I tillegg importerer Norge i perioder strøm fra våre naboland. Strømmen som produseres i disse landene kommer hovedsakelig fra kullkraftverk, atomkraftverk, og vindkraftverk

Kan jeg utsette eller dele opp fakturaen min?

Vi kan som regel tilby både utsettelse og delbetaling av fakturaen. Ta gjerne kontakt med oss, så finner vi en løsning som passer for deg.

Hvordan kan jeg få hjelp til å velge riktig strømavtale

Vi vet at kundene våre blir mest fornøyd når de får god veiledning til å finne strømavtalen som passer aller best for nettopp dem. 

Om du kontakter oss for hjelp, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg. 

Du finner kontaktinformasjon til oss her

Hvordan blir jeg strømkunde?

Du kan bli strømkunde hos oss ved å registrere deg via vår hjemmeside, ta kontakt med oss på chat, sende en e-post til kundeservice@istad.no eller ringe oss på tlf 71213500. Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang!

Kan jeg få strøm og nettleie på samme faktura?

Vi har avtaler om gjennomfakturering med flere nettselskaper, som betyr at mange av våre kunder får både strøm og nettleie samlet på én faktura. Du trenger ikke gjøre noe – hvis vi har en avtale med nettselskapet ditt, skjer dette automatisk. Du kan se hvilke nettselskaper vi har gjennomfakturering med her.

Hvordan sier jeg opp mitt gamle strømselskap?

Du trenger ikke å si opp avtalen med ditt gamle strømselskap selv – vi ordner alt det praktiske for deg når du blir kunde hos oss.

Hvorfor betaler jeg påslag?

Påslaget inkluderer den lovpålagte kostnaden for elsertifikater. Kostnaden for elsertifikater er noe alle strømselskaper er lovpålagt å ta med. For kunder med spotavtale vises dette som en egen linje på strømfakturaen, mens kostnaden er inkludert i kraftprisen for fastprisavtaler.

Hvor finner jeg forbruket mitt?

Du kan finne oversikt over ditt strømforbruk ved å laste ned appen vår eller logge deg inn på Min side.

Hvorfor er strømforbruket mitt så høyt?

I Norge bruker de fleste husstander mest strøm på oppvarming. Hvis du har et årsforbruk på 16 000 kWh så vil du ved å senke innetemperaturen med 1 grad kunne redusere forbruket med 5 %. Det kan fort utgjøre 800 kroner. Varmepumpe kan også være en god investering så lenge man ikke bare tar ut all gevinst i økt komfort.
 

Oppvarming av vann er nummer to på listen over hva vi bruker strøm på, og kortere dusjer kan vises på strømforbruket.

Ved å ha et bevisst forhold til hva du bruker strøm på, kan det gi en besparelse i forbruk på 5-10 prosent.

Noen ganger kan feil på det elektriske anlegget ditt eller utstyr, f.eks. defekt termostat på varmtvannstanken, gjøre at man bruker mer strøm enn nødvendig. Varmeovner uten termostatstyring eller nattsenking, eller varmeovner i uisolerte rom (garasjer, bod, etc.) kan også kreve mye strøm. Vi ser også at det noen gang kan være koblet mer elektrisk utstyr til boligen enn det som er kjent for sluttbruker.

Jeg skal flytte, og vil ta med meg strømabonnementet mitt

Du kan enkelt videreføre din strømavtale ved å fylle ut dette skjemaet. Har du spørsmål ta gjerne kontakt med vårt kundesenter.

Jeg skal flytte, og vil si opp abonnementet mitt

Hvis du skal flytte, og ikke skal videreføre avtalen din med oss, er det viktig at vi får beskjed. Ta kontakt med oss via dette skjemaet.

Tusen takk for følget så langt.

PS! Det er selvfølgelig mulig å videreføre avtalen med oss om du ønsker det. Ta gjerne kontakt om du vil vi skal sende et godt tilbud til din nye boligadresse. Du kan også se de ulike strømproduktene våre her.

Jeg har allerede flyttet ut, hvem skal jeg gi beskjed til?

Har du glemt å gi beskjed at du har flyttet må du sørge for at huseier/ny leietaker bestiller seg strøm fra den datoen du flyttet ut. Du slipper da å betale for strøm på en plass du ikke bor lengere. Om du ikke har denne informasjonen må du gi oss beskjed slik at vi får avsluttet strømavtalen så raskt som mulig.

Hvor kan jeg laste ned appen?

Våre kunder kan laste ned appen fra AppStore, eller fra Google Play ved å søke etter Istad Kraft.

Hvordan kan jeg logge meg inn i appen?

For å logge inn i appen vår bruker du mobilnummeret som er registrert på ditt kundeforhold hos oss. Ønsker du at flere skal ha tilgang, kan hovedbrukeren enkelt gi tilgang til andre inne i appen.

Hvilken informasjon finner jeg i appen?

I appen vår finner du oversikt over faktura, forbruk, strømpriser og kundefordeler.

Hvordan fungerer Norgespris?

Avtalen fungerer som en støtteordning, og du beholder din vanlige strømavtale hos strømleverandøren din. Dersom vi har gjennomfakturering med netteieren din, får du alt samlet på én faktura – strøm, nettleie og Norgespris. Hvis vi ikke har gjennomfakturering, vil du motta to fakturaer: én fra oss med strøm og Norgespris, og én fra netteieren med nettleie.

Hva er forskjellen mellom Norgespris og dagens strømstøtteordning?

Norgespris gir deg en fast strømpris på 50 øre/kWh (inkl. mva) opptil et visst forbruk hver måned. Du må selv bestille Norgespris, og ordningen varer ut 2026. Velger du ikke Norgespris vil du få strømstøtte som i dag.

Dagens strømstøtte gir deg støtte når spotprisen overstiger 93,75 øre (inkl. mva). Du betaler markedspris, men får dekket 90 % av det som overstiger denne grensen. Støtten trekkes automatisk fra på strømregningen.

Har Norgespris bindingstid?

Ja, men kun for boligen – ikke for deg som person. Når du velger Norgespris, knyttes avtalen til adressen (målepunktet) frem til 31. desember 2026. Det betyr at hvis du flytter, følger ikke avtalen med deg videre, men gjelder fortsatt for boligen. Du kan bestille Norgespris når som helst i perioden og du har 14 dagers avbestillingsfrist fra den datoen du bestiller. 

Vil Norgespris lønne seg for meg?

Det kommer an på hvor du bor og strømforbruket ditt. For mange i Sør-Norge kan Norgespris gi lavere strømregning og mer forutsigbare kostnader.
I Midt- og Nord-Norge har spotpris med strømstøtte historisk vært rimeligere. Siden ingen vet hva strømprisene blir fremover, er det vanskelig å si hva som vil lønne seg. Ønsker du forutsigbarhet, kan Norgespris være et godt alternativ. Bruk gjerne en kalkulator for å se hva som lønner seg for deg.

Kan jeg installere brann- og innbruddsalarm selv?

Elotec Ajax er et sikkerhetssystem som følger et nasjonalt regelverk.

For at forhandleren skal kunne gi garanti på produktet, og for at det skal virke slik det skal, må alle enheter være plassert og satt opp riktig av en fagperson som kan sikre garantien.

Kan man velge om man vil ha brannvarsling eller innbrudd?

Ja, du kan faktisk velge akkurat de enhetene du trenger. Om du vil ha et innbruddsanlegg, røykvarsleranlegg, vannalarm eller smarthusfunksjoner.

Du kan også kombinere som du selv ønsker.

Hva mener dere med valgfrihet når man skal kjøpe brann- og innbruddsalarm?

Vi er opptatt av valgfrihet, valgfrihet til: 

  • Å velge sorte eller hvite enheter.
  • Å velge mellom vanlige røykvarslere med varmesensor, eller om du også vil ha med CO for soverom.
  • Å velge hvem du vil ha varsel til, familie, nabo, eller alarmstasjon.
  • Å velge de enhetene du faktisk trenger og ønsker. Om det er vann, brann, innbrudd eller smarthusfunksjoner.
  • Å kjøpe rett ut, eller nedbetale.
Må jeg ha et aktivt abonnement med månedlige kostnader når jeg har installert brann- og innbruddsalarm?

Nei, med Elotec Ajax trenger du ikke kostbart abonnement livet ut.

Du kjøper de enhetene du trenger, og utstyret er ditt. Abonnement med Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS vil bli opprettet ved kjøp. 

Må jeg betale hele beløpet med en gang når jeg bestiller brann- og innbruddsalarm?

Ikke nødvendigvis, våre forhandlere har ulike tjenester for nedbetaling, da kan du velge å betale ned i alt fra 6 mnd til 3 år. 

Dette er ingen leie, men en nedbetaling og utstyret er fortsatt ditt.

Kan man ha flere brukere på alarmsystemet?

Absolutt, du kan legge til de du ønsker, også naboen, slik at også de kan bli varslet ved et nødstilfelle som ditt eget sikkerhetsselskap. Disse inviterer du ved å gå til Sentralenhet -> Innstillinger -> Brukere. Du velger selv hvilke varsler de skal få, f.eks. et nødstilfelle.

Sentralenheten min på alarmsystemet lyser rødt.

Dette betyr at sentralenheten ikke får kontakt med serveren vår på internett. Sjekk at nettilkoblingen er i orden, og at port 80 eller 2020 er åpen i router/modem. Lyser den fortsatt rødt, kontakt din forhandler som vil hjelpe deg.

Røykdetektoren min lager små pipelyder.

Da er det lavt batterinivå, og batteri må byttes innen 2 måneder. Dette får man også varsel om direkte i app. Her er det ingen dyre spesialbatterier, men et ordinært CR2 batteri som din installatør gjerne hjelper deg med å bytte.

Kontakt oss

Kontakt oss

Lurer du på noe? 

Kontakt oss, så hjelper vi deg så godt vi kan. 

Kontakt oss
View LLM Rules