Som en av 7 familier, har familien Spilling testet ut Istad Smarthusløsning, Cosy for Nordics siden i sommer. Etter hvert som de har sett nedgang i strømregningen, har det nærmest gått sport i optimaliseringen av varmestyringssystemet.

Nå lanseres Istad Smarthusløsing, Cosy for Nordics for alle Istad Krafts kunder. Allerede i sommer fikk 7 familier muligheten til å være de første som fikk varmestyringssystemet installert og klart til bruk på veggen hjemme. Alle fikk opplæring av Istads montør, som også laget en tilpasset profil til hver av familiene. For familien Spilling har det blitt spennende å se hvor mye strømregningen kan påvirkes hver måned.

Varmt når man trenger det

– Vi fikk installert Cosy for Nordics i juli og så de første resultatene i august. Det har vært en positiv utvikling og vi er godt fornøyde, sier Thormod Spilling. Han forteller at familiens hus er på drøye 180 kvm og har to etasjer og kjeller. Cosy-løsningen har soner i hele huset, med både panelovner og varmekabler, og sitter også ved spakene til varmestyringen av husets to bad.

– Varmekablene på badet skrus av kl. 21 på kvelden og aktiveres igjen en time før førstemann står opp om morgenen. Da er det godt og varmt når vi trenger det, selv om det kan være kaldt å gå på do om natta, ler han. At Cosy passer på at det er varmt kun når de trenger det, har gjort familiens strømforbruk både mer miljøvennlig og bærekraftig på et knapt halvår.

Riktig tilpasning gir lavere forbruk

Et godt steg på veien mot et smart varmestyringssystem er å lage seg en liten oversikt over familiens strømvaner og tenke over hvordan man vil ha det hjemme. Dette vil også bidra til at tilpasningen av familiens personlige oppsett blir enklere å sette opp, når montøren plutselig står klar i gangen.

– Det viktigste er at man har en god dialog, sånn at montøren skjønner hvordan huset fungerer døgnet rundt og får satt opp en god profil. Det har vært et godt utgangspunkt når jeg i tillegg har gjort flere tilpasninger selv. Som et resultat er forbruket vårt allerede en god del lavere enn i fjor, sier Spilling. Han forteller at han i tillegg til Cosy for Nordics, også har brukt Istads app for å følge med på forbruket. Dette har gitt han en god oversikt over hvordan tilpasningene faktisk har påvirket strømregningen.

Smart varmtvannstank

I tillegg til panelovner og varmekabler, er også varmtvannstanken hjemme hos familien blitt smart. Når den er koblet sammen med Cosy, kan man styre de ulike sonene og gjøre justeringer for varmtvannstankene rett i appen på mobilen!

– Jeg har nevnt dette for andre som har blitt skeptiske fordi at varmtvannstanken tidvis er skrudd av. Vi har ikke fått kaldt vann i dusjen enda og jeg har også snakket med rørleggere om det, som sier at dette ikke er noe problem, forteller han.

– Hvordan har du merket Cosys tilpasninger i strømregningen?

– Hittil har vi brukt 1500 kWh mindre og har allerede spart 1600 kr i perioden fra august til november. På et år ligger vi an til å få 6000 kr mindre i strømutgifter, sier han.

Veien fremover er smart

Selv om det er en mulighet, trenger man egentlig ikke gjøre noe etter at Cosy er ferdig installert og klart til bruk. Oppsettet montøren lager under installasjonen tilpasses hvert enkelt hjem, men som kjent – har du lyst, har du lov. Vil du gå på oppdagelsesferd i appen, får du kjapt en bekreftelse på resultatet av månedens endringer når strømregningen dumper ned i postkassa.

– Jeg mener at smart teknologi er veien å gå – jeg vil ikke tilbake til vanlig oppvarming. Jeg tror jeg fortsatt kan «skru mer» på systemet, og er nysgjerrig på hvor mye jeg kan tilpasse før det kommer klager fra de andre i huset, avslutter han.

Tilbake til kampanjen