I småbedrifter og enkeltpersonforetak er man kanskje ikke klar over at man ikke har de samme gode rettighetene som privatpersoner når de kjøper varer og tjenester.

Dette vet mange leverandører å utnytte, og tilbyr innfløkte og ufordelaktige avtaler det er vanskelig å komme ut av.

Vi i Istad Kraft ønsker å være transparente og tilby ryddige avtaler. Her har vi satt opp en liten liste med hva du bør være oppmerksom på når du signerer en avtale, enten det gjelder kjøp av strøm eller andre produkt og tjenester. 

Ta gjerne kontakt for oss for å sammenligne avtalevilkår for kjøp av strøm.

1. Få et skriftlig tilbud

Husk alltid om å få vilkårene skriftlig før du signerer en avtale. Les vilkårene godt, også den lille skriften. Still spørsmål om det du ikke forstår. Telefonselgeren er nødvendigvis ikke ansatt i det aktuelle selskapet og kjenner ikke alltid alle vilkårene og konsekvensene for deg som kunde godt nok.

2. Organisasjon eller privatperson?

Markedet for privatpersoner er strengt regulert, i motsetning til kjøp og salg mellom næringsdrivende. Vær oppmerksom hvis selgeren foreslår å fakturere bedriften din for strømmen din hjemme, mister du disse rettighetene forbrukerkjøpsloven gir.

3. Angrerett og bindingstid

Som bedrift har du ingen angrerett på kjøp av produkt eller tjenester, selv ikke ved telefonsalg. Inngår du avtale med bindingstid må du bare leve med denne til den løper ut, selv om du ombestemmer deg i sekundet du har lagt på røret. Det er ingen grenser for bindingstid for bedrifter - det kan være 12 måneder eller 5 år.

4. Automatisk forlengelse

Mange avtaler forlenges automatisk om oppsigelse ikke har skjedd 6 måneder før utløp. Det er opp til deg å passe på.

5. Villedende navn

Selv om en avtale heter "Spotpris", er den nødvendigvis ikke det du tror at det er. Noen avtaler kan være en kombinasjon av spotpris, flytende pris og fastpris for ulike perioder gjennom året.

6. Lokketilbud - "bait and switch"

Avtale som gir leverandør fullmakt til å bestemme hvilken avtale du skal ha - at leverandøren velger hva som er "best for deg". Leverandøren kan dermed endre prismodellen, når som helst i bindingstiden, og uten varsel.

7. Fordelspakker

Mange leverandører tilbyr fordelspakker som en del av avtalevilkårene, men opplyser sjelden om hva du betaler for disse. Still spørsmål om fordelene er har en verdi, og dekker de et reelt behov hos deg? 

Et eksempel er prissikring, der pristaket ofte er satt urealistisk høyt.

Vi hjelper deg gjerne med å sammenligne avtalevilkår 

Har du mottatt et strømtilbud du ikke vet hva innebærer - ta kontakt med oss.